Форс-мажори під час авіаперельотів: корисні поради для мандрівників
Планування подорожі чи відпустки – справа клопітка і нелегка. Врахувати абсолютно все, що може з вами трапитися під час перельоту, фактично неможливо. Але головне – пам’ятати, що з будь-якої ситуації є вихід.
Якщо передбачити форс-мажори неможливо, то підготуватися до них – цілком реально. Тоді вашу відпустку ніщо не зіпсує.
Рейс затримується
Будь-яка авіакомпанія може затримати рейс з міркувань безпеки, через погодні умови, через технічні причини. Краще затримати, аніж ризикувати. Авіакомпанія також має право затримати рейс з комерційних причин: наприклад, якщо треба дочекатися трансферних пасажирів, які запізнюються з попередніх рейсів.
В такому випадку ви як пасажир маєте право на ряд "бонусів", які залежать від часу затримки та дальності польоту. До таких "бонусів" належать прохолоджувальні напої та харчування, а також можливість зробити два безкоштовних дзвінки у будь-яку країну світу та відправити два електронні листи.
Якщо рейс переноситься на наступний день, то перевізник зобов’язаний надати вам номер в готелі та cплатити проїзд за маршрутом аеропорт – готель – аеропорт.
Якщо ж ви не хочете чекати, то вихід також є. У випадку, коли очікування рейсу затягується більше ніж на 5 годин, перевізник зобов’язаний запропонувати вам альтернативний маршрут або повернути вартість квитка.
Аби не витрачати свій власний час, перед виїздом в аеропорт ви можете отримати актуальну інформацію про час прибуття і відправлення всіх рейсів авіакомпанії на офіційному сайті в режимі онлайн. Зазвичай, на табло відображаються дані про відміну чи затримку рейсів, а інформація оновлюється щохвилини. Актуальну інформацію щодо розкладу можна знайти і на офіційному сайті аеропорту вильоту.
А для того, щоб перевізник міг зв’язатися з вами у випадку виникнення будь-яких непередбачених обставин, треба обов’язково залишати свою контакти при купівлі квитка!
Рейс скасували
Тут теж немає нічого смертельного. Ваш план дій буде залежати від того, наскільки завчасно вас про це повідомили та від причини скасування рейсу.
Розглянемо декілька варіантів:
- Рейс скасували з ініціативи авіакомпанії і не попередили пасажира за два тижні. Тоді ви має право на компенсацію. Розмір залежить від дальності польоту і коливається від 250 до 600 євро (до 1500 км – 250 євро; від 1500 до 3500 км – 400 євро; від 3500 км – 600 євро).
- Рейс скасували і повідомили за два тижні. В цьому випадку перевізник не виплачує компенсацію, але повертає пасажиру вартість квитка або пропонує альтернативний маршрут до запланованого пункту призначення.
- Рейс скасували і повідомили за 8-13 днів. В такому випадку авіакомпанія зобов’язана запропонувати вам альтернативний маршрут, але в межах двох годин від запланованого часу вильоту та в межах чотирьох годин запланованого прибуття.
- Рейс скасували і повідомили менш ніж за 7 днів. Авіакомпанія також повинна надати альтернативний виліт, проте в інших часових рамках – не пізніше ніж на годину від запланованого часу вильоту та не більше ніж дві години після запланованого прильоту.
Запізнення на рейс
Звісно, якщо ви запізнилися на рейс лише тому, що не розрахували правильно час або затрималися у Duty Free і не встигли на посадку, відповідальність за пропущений рейс повністю лягає на ваші плечі.
Пасажир має право на переоформлення свого квитка, а саме, на зміну дати вильоту або повернення вартості квитка згідно з правилами застосованого до його квитка тарифу за місцем придбання такого квитка. Якщо ви не впевнені, що зможете вчасно опинитись в аеропорті, то варто обирати тарифи із більш гнучкими умовами зміни дати вильоту або повернення квитка.
Якщо ж ви запізнилися на рейс з вини авіакомпанії (наприклад, попередній рейс прибув із запізненням), то ви маєте право на альтернативний варіант перельоту. Це правило стосується тих пасажирів, чий квиток був оформлений єдиним бронюванням – на рейси однієї авіакомпанії чи авіакомпаній-партнерів. Якщо це так, перевізник повинен переоформити ваш квиток на наступний рейс без будь-яких штрафів. Якщо ж ви взяли два окремих квитки на рейси різних авіакомпаній та стикували їх самостійно, доведеться купувати новий квиток за власний рахунок.
Вам не вистачило місця в літаку
Під час перельотів може трапитись навіть таке, що місця в літаку вам просто не вистачить. Це називається овербукінг. Насправді, нічого страшного тут немає, таке трапляється абсолютно у всіх авіакомпаніях світу. Міжнародні системи бронювання авіаквитків працюють так, що продають трохи більше квитків, аніж літак має місць. Таким чином перевізники страхують себе від неявки пасажирів на рейс, а за статистикою таке трапляється чи не на кожному перельоті.
Але якщо авіакомпанію можна зрозуміти, виходячи із бізнес-інтересів, то пасажиру, який з таким стикнувся, аж ніяк не легше. Втішити його може те, що перевізник має певний перелік зобов’язань перед пасажиром, якому не знайшлося місця.
По-перше, перевізник повинен вас доправити до місця призначення альтернативним рейсом. Якщо очікування затягнеться на ніч, то вам обов’язково нададуть готель та безкоштовний транспорт до готелю
Зазвичай, якщо під час реєстрації виникає така ситуація, представники авіакомпанії намагаються знайти серед пасажирів тих, хто погодиться полетіти наступним рейсом. Частіше за все такі "добровольці" знаходяться – якщо дата вильоту для пасажира не принципова, за своє чекання він отримає грошову компенсацію, розмір якої обговорюється на місці.
Якщо пасажирів, які згодні відмовитися від подорожі цим рейсом, не виявлено або їхня кількість є недостатньою, авіакомпанія має право відмовити пасажиру в перевезенні без його згоди.
В такому випадку авіакомпанія виплачує пасажиру компенсацію в наступних розмірах: 250 євро – для рейсів дальністю до 1500 кілометрів; 400 євро – для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів, 600 євро – для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів.
Якщо ви хочете себе застрахувати від овербукінгу, то варто лише пройти онлайн-реєстрацію на рейс.
Вам не дали візу
Відмова у наданні візи теж не рідкість. Часто посольства вимагають придбати квиток заздалегідь: лише після його оформлення у вас візьмуть документи на візу. І що ж робити, якщо візу не дали, а квиток є?
Якщо ви купували квиток за тарифом, який передбачає його безкоштовне повернення, то вам взагалі немає чого хвилюватись. А от якщо ні, то варто лише сподіватись на лояльну політику авіакомпанії.
На законодавчому рівні саме пасажир несе відповідальність за належне оформлення всіх необхідних для виїзду документів та їх наявність. Відповідно, пасажир без візи не має законних підстави для повернення вартості квитка. Йти назустріч пасажиру – виключно добра воля авіакомпанії.
Наприклад, МАУ поверне вам кошти за квиток, якщо ви звернетесь за 3 дні до вильоту та надасте документи про відмову у візі посольством тієї країни, до якої був придбаний ваш квиток. Але так вчиняють не всі авіакомпанії, тому це варто уточнювати саме у вашого перевізника.
Затримка багажу
Загубленим багаж вважається, якщо його не знайшли протягом 21 дня. Статистика свідчить, що губиться багаж насправді досить рідко.
Якщо ви ніяк не можете дочекатися свого багажу біля транспортеру, то в першу чергу треба уточнити, чи всі валізи з вашого рейсу було вивантажено на стрічку. Є ймовірність, що ваші речі потрапили в іншу партію розвантаження.
Якщо ж вашої валізи таки немає, треба звернутися в службу Lost&Found із багажною биркою. Там вам запропонують скласти детальний "портрет" валізи: колір, бренд, матеріал, бирка з ім’ям та інші відмінні риси. Чим детальніше ви опишете валізу, тим легше буде її знайти. А поки йде пошук, у вас на руках буде акт, що підтверджує факт неналежної доставки багажу. Це не звільняє вас від необхідності також звернутися до авіакомпанії із заявою про те, що ваш багаж загубився, до якої ви маєте додати той самий акт.
Кожна авіакомпанія має свою політику повернення: дехто доставляє багаж прямо до будинку, дехто відшкодовує вартість доставки.
Під час очікування багажу не обов’язково постійно телефонувати у службу розшуку, відстежувати багаж можна в онлайн-режимі.
Пошкоджений багаж
Якщо ви помітили пошкодження вашої валізи або вона потрапила у ваші руки вже відкритою, то вам так само необхідно оформити письмовий акт у службі Lost&Found – обов’язково до виходу із контрольної зони.
Проте акту мало для того, аби вам відшкодували пошкодження. До перевізника потрібно звернутися із претензійною заявою у термін не пізніше семи днів з моменту отримання багажу. До заяви потрібно додати акт, посадковий талон, багажну бирку, чек на ремонт чи висновок про його неможливість. Заяву також можна оформити в режимі онлайн.
Універсальне правило – цінні речі варто перевозити в ручній поклажі, а багаж краще додатково упаковувати. Це не тільки врятує речі всередині, а й захистить дорогу валізу від подряпин і зовнішнього зносу. Документи та гроші варто тримати при собі – авіакомпанія і ніхто інший не несе відповідальності за їх збереження.
Радимо ознайомитися з правилами перевезення пасажирів та багажу до початку подорожі. Адже тоді жодна ситуація не стане для вас несподіванкою.