Одна з головних культурних подій в країні — 24-й Форум видавців у Львові — явив сенсацію, яку оглядачі новинок і цінителі інтелектуальної, але нудної вітчизняної прози проґавили. Я говорю про раптову появу коміксів і графічних романів.
Читайте також: Український віммельбух: у чому секрет тренду?
На моїй пам'яті (а для мене це 17-й Форум поспіль) їх ніколи там не було. Взагалі ніколи. І йдеться не про комікси для найменших, недоладно намальованих, дуже добрих по суті, які випускаються дитячими видавництвами без будь-якої системи, епізодично, на авось. Цей рік став, якщо можна так висловитися, бенефісом коміксів у Львові. Три тематичних стенди на двох поверхах, не рахуючи більш серйозної, ніж раніше, пропозиції від видавців, які раніше коміксами які не займалися.
Так, задоволення дороге, але зараз не про це. Поруч з російськими виданнями продукції гігантів Marvel і DC — спеціально видані українські версії популярних серій про Бетмена, Флеша Гордона і персонажів інших всесвітів. Позицій порівняно небагато — але ж в минулому році їх не було зовсім. За три місяці, що минули після фестивалю популярної культури Kyiv Comic Con, їхня кількість зросла втричі. Але найважливіше: анонсовано прихід Укрмена (Ukrman) — сучасного українського супергероя.
На рекламному флаєрі — хлопець в облягаючому костюмі. Талія перетягнена широким поясом, обличчя прикрите капюшоном. На грудях замість літери S, звичної з часів Кларка Кента, — U. Борець зі злом стоїть на тлі Майдану, який повільно оповиває захід сонця. З приходом ночі Укрмен вирушить очищати вулиці Києва, а якщо пощастить — інших населених пунктів, від негідників усіх мастей, що заважають нам жити. Творці поставили перед ним завдання: не тільки демонструвати надздібності, але і залишатися людиною в будь-яких складних ситуаціях. Саме таким вони бачать сучасного українця. А ще — людиною дії.
Отже, час рефлексій і інтелектуальних бродінь зачарованими колами, що вимощені з традиційних для українців граблів, минає.
Комікс — це міфологія. На ній грунтується будь-яка нація, яка хоче освоїти науку перемагати.
Перетворення хлопців в суперменів, а дівчат — в диво-жінок, процес казковий. Але саме героїчні казки читають нормальні батьки нормальним дітям. Саме казки моделюють реальні критичні ситуації, пропонуючи не безвихідь і загибель, а вихід і перемогу. Саме ті, хто читав у дитинстві потрібні книжки, вийшов якось на Майдан і переміг.
А потім звичайні хлопці й дівчата з офісів перетворилися на воїнів, що дали відсіч монстру. На них, а не на офіційну владу, ось уже четвертий рік сподівається країна. Ось чому Україні потрібні придумані герої, в яких повірять, яких полюблять. І, що важливо, в яких гратимуть.
З низки супергероїв українцям сьогодні ближча не Людина-павук, а Капітан Америка. Популярнішого за нього в роки Другої світової не було. Хворобливий доходяга Стів Роджерс вперше з'явився навесні 1941 року, коли Перл-Харбор ще не бомбили Японці і США не вступили у війну, а тільки спостерігали, торгували зброєю і засуджували Гітлера. Погодившись на урядовий експеримент і давши вколоти в себе сироватку, Стів здобув суперсилу. Для нацистської Німеччини і її союзників він тепер — Капітан Америка, який нищить ворога наповал. А для США і її індустрії коміксів — перший персонаж, якого цілеспрямовано створили патріотичним.
Для американців патріотизм — не порожній звук, не зведене до етнографічного музею поняття. Як і для Європи, де комікси давно і міцно займають місце в повсякденній культурі. Одночасно будучи прибутковим видавничим бізнесом, який постійно розвивається. Пропонуючи читачам нові смисли, автори можуть собі дозволити створювати будь-яких персонажів. Єдина умова: це люди дії.
Перший український патріотичний комікс Воля, що вийшов цьогоріч, показав першого президента УНР, історика Михайла Грушевського не благообразним паном з бородою і в круглих окулярах. Ми бачимо його майстром бойових мистецтв, а його міністри володіють усіма видами зброї з магією на додачу.
Напевно, Укрмен перевершить їх. І нехай буде більше суперчоловіків і диво-жінок, що займають нішого українського героя — умовного Капітана Україна. Запит і попит на них величезні, особливо — у воєнний час.
Не забувайте: на країни, в яких розвинена своя поп-культура, а над етнографією домінує фольклор, Росія нападати не ризикує. А держави, громадяни яких об'єдналися навколо своїх героїв, перемагають у війнах і досить успішні.
Автор: Андрій Кокотюха. Джерело: Новое время
Читайте також: Джозеф Конрад – класик британської літератури з українським корінням