Побоювання №1. Не потрапити на рейс
Перед польотом вам буквально сниться, що ви загубили квиток, вас не знайшли у списку пасажирів на реєстрації або не пустили у літак? Не варто переживати! Квитки давно стали електронними, і загубити їх просто неможливо. Можна зареєструватися самостійно онлайн, а можна просто показати паспорт на стійці реєстрації, і система сама вас знайде. А ось на рейс вас і справді можуть не пустити за ряду обставин. Але якщо ви уважно прочитали правила авіакомпанії і їх дотримуєтесь, хвилюватися не варто.
Розглянемо, в яких випадках пасажира можуть не пустити на рейс або зняти з борта:
- Якщо його стан чи зовнішній вигляд можуть спричинити дискомфорт іншим пасажирам.
- Якщо його поведінка може вплинути на безпеку перельоту.
- Якщо він відмовляєтеся виконувати правила авіаперевезення. Наприклад, не погоджуєтеся пройти контроль на авіаційну безпеку.
- Якщо його документи оформлені неналежним чином, наприклад – немає доручення від батька на подорож дитини закордон з матір’ю, або термін дії паспорту добіг кінця. Правильно оформлені документи – відповідальність самого пасажира.
У будь-якому випадку відмова має бути чітко аргументована. Так, якщо пасажир знаходиться у стані сильного алкогольного чи наркотичного сп’яніння, його не пустять на борт за жодних обставин. Адже він може спричинити дискомфорт іншим пасажирам, а його дії можуть бути вкрай небезпечними. Тож перевізник має повне право відмовити у перельоті.
Є ще декілька неприємних ситуацій, у які можуть потрапити недосвідчені пасажири. Щоб не опинитися в одній з них, уважно прочитайте правила перевезення на сайті авіакомпанії. Наприклад, якщо ви купили квиток з пересадкою, ви повинні летіти з відправного до кінцевого пункту своєї мандрівки – як це зазначено у вашому квитку. Якщо ж ви з якихось причин вирішили пропустити перший рейс свого маршруту і дістатися місця пересадки, наприклад, на машині, авіакомпанія матиме повне право відмовити вам у посадці на наступний рейс в аеропорту транзиту. Адже це є порушенням порядку використання польотних сегментів.
Запізнюватися теж не варто. Так, можливо вам пощастить полетіти наступним рейсом, але це буде коштувати чималих нервів та грошей. У більшості випадків без солідного штрафу не обійтись.
Пам’ятайте, що купивши квиток, ви погодилися зі всіма правилами перевізника. Адже це своєрідний контракт між авіакомпанією та пасажиром.
Побоювання № 2. Втратити свій багаж
Не менш хвилююче питання – багаж. Пасажири часто бояться, чи не загубиться валіза десь в аеропорту, чи не примусять викидати що-небудь із ручної поклажі, чи не вкрадуть гроші або документи.
Звичайно, форс-мажори іноді трапляються, але більшості неприємностей з цього списку можна легко уникнути, якщо чітко дотримуватися правил.
По-перше, варто розібратися, що таке ручна поклажа, а що вас змусять здати у багаж.
Пам’ятайте, якщо ваша "маленька валізка" значно перевищує дозволені габарити, авіаперевізник має право відправити її у багажне відділення. Тож розберемося з розмірами на прикладі авіакомпанії МАУ. Якщо ви летите економ-класом, розмір вашої ручної поклажі такий: 1 місце вагою до 7 кг, розмірами до 55 х 40 х 20 см. Якщо бізнес-клас: 1 місце вагою до 12 кг, розмірами до 55 х 40 х 20 см.
Окрім ручної поклажі, за нормами МАУ ви також маєте право на перевезення у салоні літака:
- 1 дамської сумочки;
- преси для читання в польоті;
- 1 парасольки або тростини;
- 1 одиниці верхнього одягу;
- 1 невеликого фотоапарату або бінокля;
- 1 портативного персонального комп'ютера;
- 1 пари милиць.
Якщо з вами подорожує дитина до 2-х років, ви маєте право додатково перевозити у салоні 1 сумку вагою до 5 кг і розмірами до 55 × 40 × 20 см.
У салоні літака важливо правильно розмістити свою поклажу. Вона повинна бути розміщена на багажній полиці або під переднім кріслом. Не дозволяється ставити ручну поклажу в аварійних рядах та проходах – тобто там, де вона може обмежувати доступ до аварійних виходів.
Зауважте, що у ручну поклажу можна брати далеко не все. До вашої уваги перелік предметів, які не пропустять на борт:
• Всі напої у будь-якій тарі об'ємом більше 100 мл
• Будь-які рідкі або в’язкі продукти об'ємом понад 100 мл: м'який сир (брі, камамбер тощо), йогурт (звичайний або питний), соуси, консерви, супи тощо.
• Будь-які рідкі продукти об'ємом більше 100 мл: шампунь, крем, гель, лосьйон для засмаги тощо
• Небезпечна бритва
• Манікюрне приладдя (металева пилочка з гострим кінцем, щипці, ножиці)
• Ніж
• Ножиці. Можуть пропустити, якщо обидва леза закруглені на кінцях, або їх розмір до 4-х см, але ризикувати не варто
• Спиці для в'язання
• Інструменти
• Спортивне спорядження.
А от товари, куплені у магазинах DutyFree, на борт можна брати спокійно. В деяких аеропортах вам їх можуть доставити прямо на борт літака.
Ще один страх пасажирів – крадіжка багажу. Перевізник несе відповідальність лише за зареєстрований багаж. А ось за свою ручну поклажу відповідаєте тільки ви, а не авіакомпанія. Тому не варто безтурботно класти валізу чи сумку на полицю і забувати про неї до кінця польоту. Особливо, якщо у вашій сумці дорогі предмети. Пильнуйте свої речі! Сумку з ноутбуком, фотоапаратом, дорогими сувенірами краще покласти під сидіння спереду. А ключі, гроші, документи взагалі тримати при собі. Будьте уважні: існують цілі банди злодіїв, які обкрадають пасажирів літаків.
Перед виходом з літака перевірте свої сумки. Якщо зрозумієте, що вас пограбували, бортпровідники зможуть одразу викликати поліцію і шанси повернути речі значно зростуть. Тому не варто хапати свої речі першим і вибігати з літака, значно доцільніше усе спокійно перевірити, а тільки тоді виходити.
Боїтеся, що перевізник загубить ваш багаж? Така імовірність дуже незначна, за минулий рік лише у 0,7% пасажирів літаків виникли проблеми з багажем. Але що робити, якщо вас все ж спіткала така невдача?
Щоб ваш загублений багаж знайшли якнайшвидше, варто перед польотом підготуватися:
- Зніміть з валізи наклейки з штрих-кодами після попередніх поїздок (вони можуть плутати автоматичні системи сканування та сортування багажу).
- Прикріпіть до багажу бирку з вашими контактами і щось, що виділятиме ваш багаж серед інших: іграшку, стрічку тощо.
Якщо свій багаж ви так і не отримали, йдіть до офісу Lost&Found. Тут вам необхідно буде показати багажну бирку і написати заяву про втрату, у якій детально описати зовнішній вигляд та вміст валізи. Якщо багаж не знаходять у термін від 7 до 21 дня, потрібно звернутися в авіакомпанію з заявою. Після 21 дня багаж вважається втраченим, а пасажир має отримати компенсацію.
Детальніше про те, як повернути загублений багаж, читайте тут.
Побоювання №3. Аерофобія
Чимало людей бояться мандрівок літаком, хоча насправді це набагато безпечніше, ніж наземний транспорт. За статистикою, кількість загиблих в авіакатастрофах на рік менше навіть ніж число загиблих під копитами ослів (а уявіть, скільки "щасливчиків" примудряються стати жертвами цих мирних тварин!). Просто усвідомте цей факт, розслабтеся і насолоджуйтеся польотом. Аби побороти страх, під час польоту постарайтеся себе чимось зайняти: улюблена книга, цікавий фільм, робота чи сон чудово відволічуть вас від страшних думок. Правильне психологічне налаштування – це найголовніше!
До того ж, спокою не в останню чергу сприяють приємні умови польоту. Одягніться в дорогу так, щоб почуватися комфортно. Жінкам радимо обрати взуття на низькій підошві, оскільки під час перельоту змінюється тиск і ноги можуть набрякати. Та й підніматися на трап на високих підборах з валізою в руках не надто зручно. Легка куртка захистить вас від кондиціонеру, а маленька подушечка під голову зробить мандрівку значно зручнішою.
Оберіть зручне для себе місце. Класичні авіакомпанії, наприклад МАУ, пропонують безкоштовно вибрати місце у літаку під час онлайн-реєстрації. Якщо ж ви хочете більше місця – перший ряд економ-класу чи крісла біля аварійних виходів – отримати посадковий талон на такі місця можна за додаткову плату на стійці реєстрації .
Секрету найкращого місця просто не існує, у всіх є свої плюси і мінуси. У місцях біля аварійного виходу трішки більше простору для ніг. Однак там вам не дозволять ставити багаж під переднє сидіння, та й не кожного туди посадять, оскільки у випадку аварійної ситуації пасажир такого місця має відкрити аварійний вихід і допомогти іншим. Зрозуміло, що ані вагітна жінка, ані особи літнього віку чи підлітки не є для цього найкращими кандидатами. Тому ідеальне для себе місце кожен мусить обрати сам.
Уважно слухайте інструкцію з безпеки, яку демонструють бортпровідники. Ці прості правила здатні врятувати вам життя! Усі прохання бортпровідників обґрунтовані:
- спинки крісел просять встановити вертикально, щоб при аварійній ситуації ви не заблокували вихід іншим пасажирам;
- ремінь безпеки втримає вас у кріслі при сильному поштовху;
- зібраний столик вбереже вас від імовірних травм;
- відкриті шторки ілюмінатора допоможуть адаптуватися очам, що може бути дуже важливим в екстрених ситуаціях.
Пам’ятайте, авіаперельоти – це безпечно, а перевізник робить усе, щоб ваша мандрівка була максимально комфортною.
Побоювання №4. Турбулентність
Вам вдалося виконати усі наші поради і от ви спокійно летите, та тут раптом усе навколо почало труситися, ваша кава розлилася, читати неможливо – літери на екрані стрибають і страх знову повернувся… Спокійно! Ваш літак просто потрапив у зону турбулентності.
Перш за все опануйте себе. Турбулентність – це неприємно, але нічого смертельного не відбувається. Літак потрапив у "болтанку" бо зустрів на своєму шляху повітряні потоки, які прямують угору. Сучасні літаки з легкістю витримують такі погодні примхи. А пілоти зроблять усе, щоб якнайшвидше покинути зону турбулентності.
Аби не отримати травм, уважно слухайте бортпровідників і виконуйте їхні вказівки. Найчастіше травмуються пасажири, які не сіли на своє місце і не пристебнулися паском безпеки. Якщо ж ви виконаєте усі вказівки, зона турбулентності для вас залишиться просто неприємними відчуттями.
Головне, що варто пам’ятати – від турбулентності літаки не падають!
Мандрівка літаком – це приємна і швидка дорога. Аби уникнути будь-яких неприємностей на борту, підготуйтеся завчасно, ознайомтеся з правилами перевізника і насолоджуйтеся польотом.