Поп-культура вже давно спостерігає за битвою двох гігантів затамувавши дихання. Конкуренція між обома франчайзами спершу відбувалася виключно на рику коміксів, але за останні 10 років активно перейшла у кіно.

Дійшло до того, що навіть комікси, по суті, першоджерела, почали підлаштовувати під дати та логіку фільмів.

Обидві студії, за підтримки босів з грішми, зійшлись в кінотеатрах не на життя, а на смерть за касові збори, популярність, глядача та ринок. То чого очікувати від фільмів обох студій і про що вони будуть? Чому Marvel незримо випереджає DC? Чим відрізняються обидва бренди? Читайте нижче.

Marvel: налагоджений конвеєр однаково якісних фільмів

Не так давно на екрани вийшов "Доктор Стрендж", який відкрив нового персонажа кіновсесвіту Marvel, а разом і з ним магію, яка на рівних правах функціонуватиме в кіно. Звучить серйозно, але й до створення такого явища як "Кінематографічний всесвіт Marvel" боси студій підійшли справді серйозно.

Читайте також: "Доктор Стрендж": перший фільм про мага зі всесвіту Marvel

За словами Кевіна Файгі, відповідального продюсера за реалізацію усіх фільмів студії, вихід кінострічок розпланований ледь чи не до 2026 року. Відтак, це чи не найбільша кіношна епопея, яка починається з року 2008, з виходом фільму "Залізна людина".

Комікси мають свою особливу структуру та певний загальний сюжет, який тим чи іншим способом об'єднує усіх персонажів в один відносно цілісний світ. Вони мають як власні сюжети – або ж сольні фільми, так і певні "кроссовери" – як фільм "Месники", до прикладу. В коміксах досить поширене явище паралельних всевітів чи "переродження" вбитого персонажа.

Адже нових придумати складно, а старі вже набули популярності, тому і не хочеться їх втрачати навіть тоді, коли здавалося б, все вже сказано та написано.

Кроссовер (cross-over) – це фільм чи книжка, яка об'єднує елементи двох чи більше інших незалежних один від одного проектів.

І весь цей дивовижний кіновсесвіт Marvel вже встиг поділитися на 4 фази, які знаменують собою певні радикальні сюжетні повороти в концепції усіх сюжетів. Вище згаданий "Доктор Стрендж" відноситься до третьої фази, а про 4 фазу говорити рано, бо і до кінця 3 ще далеко.

Але вже більш-менш відомо, чого чекати в кінотеатрах найближчим часом.

1. "Вартові галактики: Том 2"

Перший фільм вийшов неочікувано добрим та й просто неочікуваним. Ну справді, хто б міг подумати, що Marvel, маючи в багажнику потужних та розкручених героїв, візьметься за екранізацію історії маловідомих персонажів, серед яких розмовляючі дерево і єнот.

Але перша частина, яка вийшла в 2014 році, настільки сподобалась глядачам, що питань стосовно продовження навіть не виникло.

Та й, зрештою, кіновсесвіт Marvel не зміг би обійтись без цієї безумної космічної команди для втілення своїх глобальних проектів, про які згодом (зрештою, бідолашні Marvel і так будують свій кіновсесвіт без багатьох своїх персоанжів, про що нижче).

Хоча повноцінного трейлера ще немає, вже можна помилуватися тізером, який чітко дав зрозуміти, що фільм не змінить своєму вже фірмовому стилю та гумору. Ну і, звісно ж, ще більше єнота та маленького Ґрута.

2. "Людина-павук: Повернення додому"

Для фанатів це воістину знаковий момент, адже цей відомий на цілий світ герой довгий час не міг потрапити в основний сюжет кіновсесвіту через авторські права.

Річ в тім, що Marvel, бувши на межі зубожіння, продали права на багатьох своїх героїв іншим студіям. Саме тому такі класичні персонажі Marvel як Людина-Павук, Фантастична четвірка, Дедпул чи Люди Х отримували свої кіновтілення в інших студіях.

Читайте також: Дедпул: ігрове кіно про героя без героя

І ніхто, звісно ж, не збирався за просто так повертати Marvel права на таких відомих персонажів, коли з них самим можна робити гроші. Просто всі вже зрозуміли, що Marvel це робить найкраще.

Що не дивно: складно сказати, хто ще міг би зняти справді досить адекватний фільм про персонажа на ім'я Людина-Мураха. І саме з цим причин "Фантастична четвірка" вже вдруге виходить локальною катастрофою, а "Люди Х" просто закручуються у парадоксах з лініями часу.

Лише Sony, зрозумівши, що просто дати можливість Marvel робити те, що вона вміє робити найкраще, і отримувати з того самі дивіденди, куди вигідніше, аніж самим заморочуватися з екранізацією, яка ніколи не перевершить бачення тих людей, які створили весь цей світ.

На вихід "Людини-павука" фанати чекають із нетерпінням, адже багато питань виникає до втілення класичних персонажів на екрані та загальної ролі Пітера Паркера у конфлікті з Таносом. Наразі немає жодного трейлеру, який міг би натякнути фанатам, чого чекати від фільму, але перша поява павука вже відбулася – у кінострічці "Перший Месник: Протистояння".

Читайте також: "Перший месник: Протистояння" або Капітан Америка проти Залізної Людини

Слід пояснити, що весь сюжет кіновсесвіту Marvel, або, як мінімум, половина 3 фази, наразі базується на конфлікті космічного титана Таноса (який, до слова, крутив роман із самою Смертю. Це ж комікси, не питайте) і всіх інших супергероїв – мегакрутого і непереможного злодія, і все таке інше, який збирає Камені Безконечності – артефакти, які дають своєму власнику небачену силу.

Супергероїчні фільми взагалі грішать одними й тими самим стереотипами, які дратують абсолютно усіх фанатів, але без них не вийде того сучасного епосу, чим колись, до прикладу, були для людства міфи.

Антагоністи не мають адекватної мотивації своїх дій, окрім як "я поганий, бо я поганий, тому і хочу захопити чи знищити світ". Як максимум – дитячі травми в садку чи підліткова образа на несправедливий світ. Єдиним досить цікавим антагоністом Marvel є бог Локі, якого виконує Томас Хіддлстон. Хоча і з ним виходять курйози.

Саме до глобальної стрічки "Месники: Війна нескінченності" підводять абсолютно усі фільми Marvel на даний момент. Що буде далі, у 4 фазі, думати поки рано.

3. "Тор 3: Раґнарьок"

Раґнарьок – це кінець світу, остання битва між богами Асгарду та гігантами йотунами, між мерцями та людьми. Це якщо не вдаватися у всі деталі досить складної та цікавої скандинавської міфології. Marvel от, до прикладу, не заглиблювалися, тому Раґнарьок в їхньому фільмі просто ще одна масштабна подія читай привід для епічних битв та безумних спецефектів.

Бог Тор, який відіграє не останню роль у кіновсесвіті – аж третій сольний фільм, чим наразі похизуватись може лише геній, мільярдер, плейбой, філантроп Тоні Старк – повертається в рідний Асгард і застає сумну картину: кінець його світу наближається через дії його брата Локі.

Тож йому доводиться об'єднатися з багатостраждальним Халком (про якого все ніхто і ніяк не може зняти адекватний фільм), щоб когось завадити кінцю свого світу. Звісно, що все скінчиться ще одним "стінка на стінку", бо ж на черзі глобальна битва з Таносом.

Ось як виглядає "трушний" Раґнарьок

Що ще закидають Marvel та фільмам по коміксах – хороші хлопці там не вмирають (бо контракти підписані на роки вперед, вб'єш тут) і завжди перемагають зло. Тож можна очікувати, мабуть, добротний конвеєрний блокбастер, чим грішать Marvel останнім часом, вигадавши свою формулу побудови абсолютно усіх своїх фільмів.

4. "Чорна пантера"

Далі на черзі фільм про першого чорношкірого супергероя, що, звісно ж, є дуже важливим для Америки, яка й досі потерпає від породистого расизму попри усі заходи толерантності та політкоректності.

Чорна Пантера також відіграє велику роль у всіх наступних подіях, хоча про деталі сюжету наразі взагалі нічого майже неясно. Відомо лише, що це останній фільм перед глобальною "Війною нескінченності".

"Війна" якраз і завершує 3 фазу грандіозним побоїщем та катастрофічними змінами в кіновсесвіті Marvel (що відбувається регулярно ледь чи не в кожному фільмі студії). Що буде далі – достеменно знають лише боси студії, але поки що вони не хочуть розкривати усіх карт..

Хоча, звісно, загальний план вже давно є. Зрештою, часу ще досить багато, а механізм напрацьований ідеально. Лишається лише підлаштувати його під потреби та бажання фанатів.

Стен Лі – автор багатьох найвідоміших персонажів Marvel, зявляється чи не в кожному фільмі студії в якості камео.

Точно відомо, що багато вже класичних та улюблених героїв або "помруть" або просто відійдуть від справ, чи радикально зміняться, адже знімати одних і тих самих акторів протягом 20 років буде складно та навряд цікаво навіть для найзапекліших фанатів. Для коміксів є типовим "вбити" свого персонажа, а потім оживити його заднім числом чи тотально переробити, мовляв, модернізація образу.

Відтак, роль Залізної Людини в коміксах тепер виконує дівчинка-підліток і це ще далеко не найгірші зміни, які розкривають "трушним" фанатам їхні віддані серця.

Хоча це й правильно, адже всі персонажі коміксів створювалися якраз під свій час, були певним віддзеркаленням суспільства. Супергерої для Америки, яка не має власної вкоріненої міфології, стали якраз певним колективним несвідомим, адже не дарма супергерої та їхні сюжети так схожі на героїв давніх переказів з поправкою на сучасність.

Капітан Америка та Супермен – типово американські герої, символи, які зокрема і "боролися" з Гітлером свого часу.

Читайте також: Капіталізм, Юнг та Бетмен: супергероїчне кіно для чайників

От тільки сучасна поп-культура значно менш вибаглива, аніж, скажімо, давньогрецька публіка. Та й для людей стародавніх часів це все ж таки було віруванням з певними сакральним та символічним значеннями, а не привід піти в кіно на черговий блокбастер.

Похмурі та депресивні DC: зробити так, аби не вгодити нікому

1. "Диво-Жінка"

Коміксові персонажі взагалі часто звучать та виглядають безглуздо, бо ж справді важко сприймати серйозно героїв з подібними іменами в різнокольорових трико. Що ще заважає ставитись до подібних фільмів серйозно – це сама роль невмирущих героїв та простих сюжетів.

Це ще колись DC могли дозволити собі зняті нуарні та безкомпромісні "Хранителі" чи романтичну антиутопію "V означає Вендетта".

Але подібним проектам наразі немає місця в "Розширеному всесвіті DC", який свій наступний фільм представить зовсім скоро – влітку 2017 року. "Диво-Жінка" як і кожен наступний проект студії, має бути реабілітацією та "нарешті у них вдалося"-фільмом. За сюжетом, принцеса амазонок Діана покидає свій безпечний дім та одразу потрапляє в окопи І світової війни.

Саме жах людської катастрофи змусив її відкритися світові та вийти зі своєї "зони комфорту" – острова, де століттями непоміченими жили амазонки. По суті, весь фільм є флешбеком та передісторією, адже Диво-Жінка вже засвітилася в "Бетмен проти Супермена". Ну а цей фільм, нарешті, розкриє передісторію персонажа та покаже, як дійшов він до життя такого.

Вже вийшло аж два трейлери, але, як часто буває з фільмами DC, ніколи не знаєш напевно, чого чекати на виході. Саме ця проблема й провалила "Загін самовбивць", трейлери якого малювали геть не ту картину, яку глядач отримав в кінотеатрах.

Читайте також: "Загін самогубців”: як воно, коли світ рятують добірні негідники

Фільм неодноразово перезнімали, мовляв, він не сподобався фокус-групі, додавали гумористичні вставки, щоб догодити всім.

Дійшло навіть до абсурду. Джаред Лето, новий виконавець ролі Джокера, обурився, що студія вирізала з фільму левову частку відзнятого матеріалу з його персонажем, а один з фанатів подав на студію в суд, мовляв, його ошукали.

Показали в трейлерах фільм, якого не зняли, адже кадри з трейлера у фільм не пішли. Що є досить спавредливою реакцію на судомне намагання DC перегнати Marvel, не бути як Marvel, зробити як Marvel, добитись успіху як Marvel і так далі за списком.

2. "Ліга Справедливості"

Одразу після цього виходить досить ключовий фільм для DC який об'єднає ключових героїв цього кіновсесвіту: Кіборга, Аквамена, Флеша, Бетмена та Диво-Жінку.

Подейкують і про відродження Супермена, який "помер", але смішно переживати за персонажа, який вже засвітився на офіційних постерах наступних фільмів. Вочевидь, DC не знають, що значить слово "спойлер".

Ліга – це щось на зразок Месників від Marvel. Герої, об'єднані спільною загрозою, на яку вже натякали раніше, збираються на глобальний батл проти чергового нудного глобального зла.

Але не суть. Трейлер, на диво, вже вийшов і багатьох вразив своєю музичною темою – досить відв'язною піснею від The White Stripes. Хоча "Загін самовбивць" з трейлерів теж виглядав свіжим та новаторським з темою від Queen. А ідея Ліги Справедливості куди банальніша від компанії Харлі Квін.

Трейлер взагалі вже засвітив персонажів, які вперше з'являться на екрані. Хоча, глузують фанати, їх уже представили у вигляді іконок та коротких мініфільмів у поганій якості у фільмі "Бетмен проти Супермена". Тож DC є куди рости та що виправляти.

Далі студія планує також зняти сольні фільми про багатостраждального Аквамена та Флеша, продовжити Лігу, залучити таких своїх персонажів як Зелений Ліхтар та Шазам, але знають про них куди менше, аніж про вже екранізованих персонажів Marvel.

Родзинкою та загадкою є також окремий фільм про Бетмена, яким цілком і повністю займається Бен Афлек. Афлек взагалі виявився рятівним колом для DC, адже ідеально вписався в роль персонажа, хоча фанати спершу вважали саме його участь у проекті провалом для фільму.

Бетмен – персонаж відомий та досить цікавий, якщо заглибитись в саму історію. Дитиною, Брюс Вейн втратив своїх батьків, яких застрелив вбивця у провулку. Ця подія завдала психіці хлопчика непоправну травму.

Тож він вирішив стати месником, використовуючи мільярдні статки, які йому лишили по смерті батьки,одягаюись в костюм людини-кажана. Так, примітно, що доволі часто героями коміксів стають психічно неврівноважені та травмовані люди, які таким чином борються зі своїми демонами. Дуже схоже на класичні літературні сюжети про безумців, які пустилися берега втративши всіх і все.

Бетмена екранізували та втілювали вже далеко не один раз і останнім це зробив Крістофер Нолан, поставивши планку супергероїчних фільмів ще вище. Тільки це вже зовсім інша історія. А поки що DC намагаються вийти хоча б на стабільний курс, не говорячи вже про успіх своїх конкурентів.

Що з ними не так?

Обидва кіновсевіти мають як сильні, так і слабкі сторони, як подібні елементи, так і разючі відмінності. Marvel до прикладу, знімає досить світлі та комедійні фільми, в яких якщо хтось і вмирає, то глядач не дуже розуміє, що це за персонаж і чому за ним взагалі потрібно переживати – пласкі та нецікаві характери на один раз для фону.

Не актори першого плану, з якими підписуються багатомільйонні контракти. Примітно, які карколомні гонорарми вимагає Роберт Дауні за свою участь у проектах, хоча нічого особливого на знімальному майданчику не робить: просто ходить туди-сюди з алкоголем і харизматично жартує.

DC натомість знімають досить похмурі та депресивні фільми, хоча останнім часом намагаються трохи згладити цей образ. Фанати вбачають в цьому слабинку студії, яка, відверто кажучи, програє та відстає від Marvel. Якщо Marvel почали свій кіновсесвіт з 2008 року, то DC прокинулись тільки з виходом "Людини зі сталі" 2013 року.

Та й навіть тут великі труднощі. Кіновсесвіт Marvel вже чітку продуману структуру, планування на 10 років вперед та відпрацьовану схему знімання самих фільмів. В принципі, Marvel навіть дозволяють собі експерименти, як перші "Вартові галактики", наприклад. Або "Доктор Стрендж", який мав як фірмові штампи Marvel, так і намагався показати щось нове. Експерименти в Marvel – рідкі гості, але майже завжди вдалі.

Натомість DC взяли невдалий старт. "Людину зі сталі" прийняли досить сумбурно, довгоочікуваний "Бетмен проти Супермена" вийшов ще заплутанішим. Найбільше фанатів обурило, що DC намагаються наздогнати свого конкурента в один момент, намагаючись бути на рівних.

Тільки якщо Marvel вже давно та дбайливо переносить сюжети своїх коміксів на екран, намагаючись розкривати персонажів. То DC за один фільм намагались подолати відстань у добрих 3-4 стрічки. Як результат – низькі оцінки критиків та тумаки від фанатів.

Довгоочікуваний і останній фільм з Х'ю Джекманом в ролі Росомахи "Логан", який, через права, знімає інша кіностудія. Росомаха давно став класичним та канонічним персонажем, а фільм обіцяє наостанок серії стати чимось більшим, аніж просто черговий кінокомікс.

Навіть з таким, здавалося б, безпрограшним варіантом як "Загін самогвбивць", на якого покладали величезні надії, вийшов провал. Персонажі, яких не вдалось розкрити, примітивний та безглуздий сюжет, постійні перезнімання, відсутність одного чіткого тону стрічки та загальна відсутність логічної концепції всього кіновсесвіту знову лишило DC аутсайдером в цій гонці.

Примітно, що в плані коміксів DC створюють разюче неординарні проекти. Чого вартий культові графічні романи Алана Мура "Хранителі" та "V означає Вендетта", які теж екранізували. "Вендетта" вийшов таким собі памфлетом свободи, антиутопія про тоталітарне суспільство, яке переслідує все, чого не розуміє.

А "Хранителів" зняв Зак Снайдер, на чиїй відповідальності до речі як "Бетмен проти Супермена" так і "Ліга Справедливості". Фірмові прийоми Снайдера прослідковуються в усіх його фільмах – це унікальний візуальний ряд, ідеальна картинка, яка іноді переважає над самим змістом стрічки.

"Хранителі" вийшли розумним та жорстким фільмом про супергероїв, якби вони були реальними людьми – зі своїми гріхами та слабкощами. В цьому світі немає хороших чи поганих, обидва боки – досить умовні.

Позитивні герої можуть врятувати світ ціною мільйонів життів чи взагалі не рятувати його, якщо самої тільки мотивації "бути хорошим" їм недостатньо. Фільм, звичайно ж, провалився в прокаті, але став не менш культовим, аніж оригінал. Хоча сам автор, який поклоняється зміїним богам, обидві екранізації своїх романів не визнав.

Підсумки

На сьогодні маємо досить чітку ситуацію. Marvel, у куди більш виграшній позиції, можуть забезпечити своїх фанатів фільмами на 10 років наперед і що б вони там не знімали, усе одно будуть незадоволені, але армія шанувальників лише більшатиме.

Плюватимуться лише критики та естети, а люди, яким усілякі тонкощі з характерами персонажів з коміксів та кіно не надто цікаві, просто підуть на якісно поставлений атракціон.

А от DC ризикує лишитись заздрісним братом, який все намагаєтсья скопіювати, але видати за своє власне, мовляв, я теж так бачу, але інакше. Тому у висновку виходить сумбур та дисгармонія. Але чим скінчиться ця кінобитва – стане ясно ще дуже нескоро.